Bahan-bahan dalam blog ini terutama huraian ayat dan hadith adalah belum muktamad. Kemungkinan terdapat banyak kesilapan dan kekeliruan. Respon pengunjung amat dihargai.

Sunday, June 21, 2009

T2 T1,2,3,4,5

pel 1:
terjemahan ayat.
153. Wahai sekalian orang-orang yang beriman! mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.
154. Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela ugama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya.
.
Pel 2:
164. Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan (pada) pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta ia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada Kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; Sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran.
.
Pel 3
177. Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat, dan segala malaikat, dan segala kitab, dan sekelian Nabi; dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang ia menyayanginya, - kepada kaum kerabat, dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan, dan kepada orang-orang yang meminta, dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi; dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat; dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian; dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan, dan dalam masa kesakitan, dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. orang-orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan); dan mereka itulah juga orang-orang yang bertaqwa.
.
Pel 4:
204. Dan di antara manusia ada orang yang tutur katanya mengenai hal kehidupan dunia, menyebabkan Engkau tertarik hati (mendengarnya), dan ia (bersumpah dengan mengatakan bahawa) Allah menjadi saksi atas apa yang ada dalam hatinya, padahal ia adalah orang yang amat keras permusuhannya (kepadamu).
205. Kemudian apabila ia pergi (dengan mendapat hajatnya), berusahalah ia di bumi, untuk melakukan bencana padanya, dan membinasakan tanaman-tanaman dan keturunan (binatang ternak dan manusia; sedang Allah tidak suka kepada bencana kerosakan.
206. Dan apabila dikatakan kepadanya: "Bertaqwalah engkau kepada Allah" timbulah kesombongannya dengan (meneruskan) dosa (yang dilakukannya itu). oleh itu padanlah ia (menerima balasan azab) neraka jahannam dan demi sesungguhnya, (neraka jahannam itu) adalah seburuk-buruk tempat tinggal.
.
Pel 5
261. Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi meliputi ilmu pengetahuanNya.
262. Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan (ugama) Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan itu dengan perkataan membangkit-bangkit (pemberiannya), dan tidak pula menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi), mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

3 comments:

  1. H2
    1.JANGAN MALU MINTA PERTOLONGAN..
    2.KITA MESTILAH MENGAKUI KEESAAN ALLAH DAN KEKUASAANNYA..
    3.SESUNGGUHNYA ORANG YANG BERTAKWA KEPADA ALLAH IALAH ORANG YANG MEMBUAT KEBAJIKAN KE JALAN ALLAH
    4.SESUNGGUHNYA NERAKA ITU ADALAH UNTUK ORANG YANG MEMBUAT KEROSAKAN DI BUMI ALLAH..
    5.SESUNGGUHNYA ALLAH AKAN MEMBERI PAHALA YANG MELIPAT KALI GANDA KEPADA ORANG YANG BERSEDEKAH TANPA ADA SIFAT TAKBUR...
    BADRUL AMIN,ASHRAF KAMAL....
    2ADNI...

    ReplyDelete
  2. nama:Muhammad adib bin nazaruddin
    klas:3 firdaus
    ayat yang bgus untuk berjaya dlam kehidupan
    dan juga bgs bs ssiape yg mencari petunjuk dan mahu tahu keesaan allah

    ReplyDelete
  3. Name: Faiz Aiman
    Class: Hunter
    Betul gak.....
    Patutnya kite kena ikut petunjuk allah......
    dan bukan membabi buta beribadah tanpa ilmu.....
    alamak....
    masa abis....
    to be continue.....

    ReplyDelete

wmubai@yahoo.com